Video

terima kasih coz sudi jadi kwn sayerr..=)

Bila manusia dengki ngan aku...

1.Bila manusia dengki dengan aku..aku senyum jer..Senyum mcm ni =)..

Sebab senyum???

Bila manusia dah mula dengki dengan kita,maksudnya kita ni hebatla..sekurang2nya hebat dari mereka yg dengki dengan kita..hahaha..Kesian kn kt org2 yg suke dengki mendengki ni..wakaka..Mesti byk kelemahan diri tuu yg xpuas hati tu..:P

2.Bila manusia dah dengki mendengki dgn aku,mula lah byk kuar citer2 yg xenak pasal aku..Tapi aku tetap tersenyum jer..Senyum mcm tadi...huhu =)
Sebab aku masih tersenyum???

Bila manusia bercakap yg xenak pasal kita,maksudnya diorang menghargai kita..Menghargai ke mcm tu?Yelah..sekurang2nya kita tahu kehadiran kita kat bumi Allah ni dirasai oleh mereka2 yg mendengki tu,sebab tu la mereka ckp2 pasal kita..biarpun ape yg mereka ckp tu xelok..tapi kita syukur jela,kita xjadi artis,tapi jadi bahan perbualan org2 dengki tu..haha..Seronok bukan?

3.Bila manusia dah bercakap xelok pasal aku,dan aku terdengar pulak..Aku masih mampu tersenyum lagi..Senyum mcm biasa..Sebab???

Bila manusia bercakap dan kita terdengar atau xsengaja bole tahu(haha)..maksudnya bkn kita kena g serang diorang balik,tapi kita ambil dan menilai apa yg diorang ckp tu,dan cuba muhasabah diri samada diri kita mcm yg kita dengar tu atau pun tidak..Kalo benar, kita insaf dan ubahlah..Kalo xbenar?kita senyum dan lekatkan dihati,xkan buat perkara xelok tu..Jadikan apa yg kita xdgr tu sebagai peringatan kepada kita...haaa senyumla lagi,sebab org yg mendengki tu sebenarnya syg kt kita..kan kan?

4.Bila manusia yg dengki dengan kita,kita anggap jer mereka prihatin dengan kita..Abis citer..Kita serang balik,sama jela taraf kita dengan mereka..Jadi diam sahaja sudah..Jangan ambil peduli(ambil air sembahyang lagi bagus)..hehe...

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Jika kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan) maka yang demikian itu menyakitkan hati mereka. Dan jika kamu ditimpa bencana mereka bergembira dengannya. Dan jika kamu bersabar dan bertakwa maka tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuan-Nya atas apa juga yang mereka lakukan.” (Surah Ali Imran, ayat 120)

Begitulah lumrah kehidupan, kita nii semua memerlukan hati yang sabar dan takwa untuk tetap tegar di atas pengkhianatan dan kejahatan orang yang mendengki. Sabar bukan bermakna duduk dan menangis sambil menadah tangan ke langit tetapi enggan berusaha membina kekuatan.

Tetapi di atas kedengkian orang lain anda mesti lebih menyerlah dan tidak mengaku kalah. Kerana sesungguhnya Allah SWT memberi kejayaan bagi orang yang mahu berusaha bukan untuk mereka yang lemah dan takut menghadapi hidup.....

Sekian...
(kredit kpd Zek Bin Abd Rahim member FB aku! hehe)


applesakura

5 komen best!:

applesakura said...

...
inilah suratan nasib kuh~~~ cewah! hee

Mim's Xerra said...

zek terbaek! untuk fara jugak.. renung2 kan~

akU BudAk bAik said...

woooffffffff...hehehe..

applesakura said...

....
wooook~ heee

impish_yatie said...

ceh..bajet cool ar..=P hahaha...

Post a Comment

wah~ nk komen ker nih???hehehe sila2... xkena bayar pon heeeee

Related Posts with Thumbnails

post aku paling PEMES!